Openbaar vervoer in Haaksbergen: wat betekent het verdwijnen van lijn 73 en lijn 74

Bron: Twents.nl

Busvervoerder Arriva heeft in een het vervoersplan voor 2019 aangegeven dat in de toekomst de buslijnen 73 en 74 (vanuit Doetinchem en Winterswijk naar Enschede en terug) niet meer over Haaksbergen zullen rijden, maar gebruik zullen maken van de Nieuwe Twenteroute N18. Wat betekent die aanpassing precies voor het openbaar vervoer in Haaksbergen?

Het openbaar vervoer in Haaksbergen bestaat enkel uit regionale buslijnen, er zijn geen stadsbussen in Haaksbergen zoals in Hengelo en Enschede wel zijn. Haaksbergen is ook niet zo groot dat daar vraag naar is, bovendien rijden veel van de regionale buslijnen door de verschillende wijken in Haaksbergen, waardoor hetzelfde effect ontstaat. Op het busstation van Haaksbergen komen verschillende bussen samen, waardoor er overstapmogelijkheden ontstaat.

Openbaar vervoer
Bron: Twents.nl

Vanuit Haaksbergen gaan elke ochtend veel scholieren, studenten en werkenden richting Enschede. Al jarenlang zorgt dit voor drukte in het openbaar vervoer. In de ochtendspits van 6.00 tot 9.00 uur rijden op dit moment nog twintig bussen door Haaksbergen naar Enschede. Met de nieuwe vervoersplannen van Arriva zouden dit nog negen bussen zijn.

Veel mensen stappen op de Enschedesestraat ter hoogte van de Veldmaterstraat op de bus, zeker nu het busstation minder bereikbaar is. Vanaf dit punt sta je in ongeveer twintig minuten op het busstation in Enschede. Voor de mensen zonder abonnement of studentenkaart kost dat 3,30 euro. Door de plannen van Arriva is nog minder van de bussen beschikbaar en zal het nog aan te leggen OV-knooppunt Assinkbos gebruikt moeten worden. Vanaf dat punt is het (over de huidige route) 35 minuten rijden voordat je in Enschede aangekomen bent en betaal je daar 4,56 euro voor. Wat de kosten zijn en wat de tijdswinst is door gebruik te maken van de Nieuwe Twenteroute N18 is nog niet bekend. Voor mensen die vanuit Eibergen en Groenlo naar Haaksbergen komen en met Arriva reizen, zal er overgestapt moeten worden op het Assinkbos, wat extra tijd zal kosten. Buslijn 62 van Keolis rijdt wel vanuit de Achterhoek naar Haaksbergen, maar enkel vanuit Borculo/Neede.

Naast bovengenoemde scholieren, studenten en werkenden die het openbaar vervoer regelmatig gebruiken zal het doorvoeren van dit vervoersplan ook effecten hebben op mensen die het minder vaak gebruiken, het toerisme en de ondernemers in Haaksbergen. Voor een bezoek aan het ziekenhuis in Enschede, moet mogelijk meer tijd uitgetrokken worden omdat er minder keuze is aan bussen die rijden. Maar ook voor mensen die vanuit de Achterhoek naar Haaksbergen willen om boodschappen te doen of te shoppen is de nieuwe route een knelpunt.

Haaksbergenaar Martin Wilens heeft een petitie gestart om de buslijnen te behouden voor Haaksbergen. Politieke partij Dé Actieve Partij heeft op basis van de berichtgeving over de aangepaste vervoersplannen van Arriva aangegeven graag deze kwestie in de gemeenteraad te willen bespreken. De partij is van mening dat Haaksbergen goed bereikbaar moet blijven vanuit de omliggende gemeentes, ook per openbaar vervoer. De eerstvolgende gemeenteraadsvergadering vindt plaats op woensdag 30 mei.

Hej ‘t al heurd? Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via Haaksbergen Actueel. Zelf iets te melden, neem contact op met de redactie!

Correctie melden

ADVERTENTIE

Lees ook
  1. Dirk zegt

    Is er in al die jaren van planning dan niemand op het idee gekomen om een bushalte bij de nieuwe N18 in Haaksbergen aan te leggen? Werkelijk schandalig. In de ochtend is het zelfs mét lijn 73 en 74 altijd vechten om een zitplaats. Dat zal straks vechten worden om überhaupt mee te kunnen.

Reacties zijn gesloten.